10 Oktober 2011

ZAMANI

Zamani, seorang pekerja di salah sebuah bank di Kuala Lumpur merupakan teman saya sewaktu di sekolah rendah di Kelantan. Dalam bulan Ogos 2011 beliau mengajak saya makan di restoran kopitiam di Bangi. Saya memenuhi permintaannya kerana sudah lama kami tidak bertemu.

Sewaktu kami sedang makan, beliau menceritakan bahawa betapa pentingnya kita melakukan kewajiban menunaikan solat fardu sebanyak lima kali sehari kerana ia merupakan tiang agama. Runtuhlah rumah kita jika tiangnya runtuh. Beliau menyatakan jika kita hendak mendapat rahmat dan keberkatan serta pahala yang lebih maka kita hendaklah merebut peluang untuk bersolat jemaah di masjid atau surau. Saya begitu kagum dengan kata-kata dan pandangannya yang banyak memberi nasihat yang berguna terutamanya dari segi betapa pentingnya solat berjemaah.

Ketika kami masih rancak berbual tiba-tiba kedengaran suara azan waktu Asar dari masjid Bangi yang terletak berhadapan dengan restoran. Pada mulanya saya berdiam kerana memberi peluang kepadanya untuk meninggalkan restoran dan menuju ke masjid tetapi beliau masih rancak meneruskan perbualan. Semasa kedengaran bilal beriqamah beliau masih juga tidak berganjak dari kerusinya sehinggalah saya terpaksa bertanya kenapa beliau tidak mengambil peluang ke masjid untuk bersolat jemaah. Beliau tidak menjawab soalan saya tetapi sebaliknya beliau meneruskan lagi perbualan.

Kira-kira jam 5.00 petang, kami pun beredar dari restoran itu dan semasa menuju ke kereta kelihatan beberapa orang jemaah keluar dari pagar masjid Bangi.

Ketika memandu dalam perjalanan pulang ke rumah saya mula berfikir tentang kawan saya tadi yang bercakap dengan penuh semangat mengenai pentingnya solat berjemaah di masjid atau surau tetapi rupa-rupanya apa yang dicakapnya belum tentu lagi ia dapat melakukannya.

Oleh itu, anda hendaklah memastikan apa yang anda cakapkan itu dapat anda lakukan kerana anda dinilai bukan berdasarkan apa yang anda perkatakan tetapi apa yang anda lakukan.

2 ulasan:

  1. moral of the story: sblm nasihatkan org, better betulkan diri dl :)

    BalasPadam
  2. nak buat SBPA, nampaknya belit2. lebih baik terus terang bagi VSS kepada yang prestasi rendah. yang nak pencen awal tambahlah sikit wang. kecillah saiz.

    BalasPadam

Biodata

Wan Mohamad Nazarie bin Wan Mahmood dilahirkan pada 6 Ogos 1959 di Kota Bharu, Kelantan. Memiliki bacelor ekonomi drp Universiti Malaya pada tahun 1984.

Bertemu jodoh dengan seorang gadis dari Muar, Norsina Panot pada tahun 1981 dan memperolehi lima orang anak iaitu Wan Nur Fazni (USIM), Wan Fahmi (University of Edinburgh), Wan Farhan (Bisnes), Wan Fadhlin Sakina (SMS Ulu Selangor) dan Wan Fakhruddin Atiqi (Darjah 1).

Mula berkhidmat dengan kerajaan Malaysia di Jabatan Penjara sebagai Timbalan Penguasa Penjara pada tahun 1.8.1985.

(21 May 2014: Latest updated)


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails